dinsdag 18 november 2014

Recensie breihaken voor een breiring of breiraam

breihaak; breiring; breiraam; breien;
Bij het breien op een breiring of breiraam maak je gebruik van een breihaak om de steken te maken.
Omdat je bij het breien met een breiring of een breiraam regelmatig te maken krijgt met strak gespannen lusjes of dikke wol, is het belangrijk dat een breihaak stevig is. Helaas is dat niet bij alle breihaken het geval.

Ik heb inmiddels diverse breihaken gebruikt. Hieronder beschrijf ik mijn ervaringen met breihaken.

Breihaak Zeeman / Action
Ik gebruik breiringen en breiramen die onder meer verkrijgbaar zijn bij Zeeman en Action. Bij het setje breiringen en breiramen wordt standaard een breihaak meegeleverd. Deze breihaak heeft een dunne metalen punt en een hard-plastic handvat. De breihaak ligt lekker in de hand en breit prima.

De eerste breihaak die ik uit het pakket haalde kon ik echter gelijk weggooien. De metalen haak zat los in het handvat. De tweede breihaak heb ik enige weken met veel plezier gebruikt, maar ineens brak het handvat. Ik heb inmiddels begrepen dat dit vaker gebeurt. De metalen pin loopt niet door in het handvat en het hard-plastic handvat kan makkelijk breken.

Breihaak Prym
Bij een online hobbyzaak kocht ik een breihaak van Prym. In de recensies was iedereen erg enthousiast over deze breihaak. De breihaak van Prym is erg dun en heeft een dunne zacht-plastic handgreep. De breihaak ligt erg lekker in de hand en kan met zijn dunne haak ook prima overweg met strakke lusjes.

De handgreep is wel aan de korte kant, waardoor de achterkant van de handgreep bij volwassenen in de handpalm drukt. Maar een nog groter nadeel is de breekbaarheid. Binnen een dag brak de handgreep bij mij. Ook bij deze breihaak loopt de metalen haak niet door de handgreep, waardoor de dunne handgreep makkelijk breekt.

Breihaak Panduro
Bij de hobbywinkel Pippoos kocht ik een breihaak van het merk Panduro. Deze breihaak staat hierboven op de foto. Het metaal van deze breihaak is iets dikker. Dat is even wennen, maar ik heb er nog geen problemen mee gehad. De handgreep van deze breihaak is van een zacht en ruw plastic en ligt fijn in de hand. Het metaal van de haak loopt door de handgreep, waardoor de kans op breken gering is.

Deze breihaak heeft twee nadelen: ten eerste is de handgreep erg kort, waardoor de achterkant van de handgreep bij volwassenen in de handpalm drukt. Dat is extra vervelend door het tweede nadeel. Binnen een uur scheurde de bovenkant van de handgreep en kwam het metaal er doorheen. Maar de breihaak bleef goed bruikbaar. Ik heb daarom plakband om de bovenkant van de handgreep gedaan.

Conclusie:
Alle breihaken die ik heb gebruikt zijn stuk gegaan. Ook zijn veel breihaken erg kort of klein voor volwassen handen. Een breihaak die geschikt is voor strakkere lussen of dikkere wol is kennelijk moeilijk te vinden. Heb jij een fijne breihaak gevonden? Laat dan hieronder een reactie achter.

Blijf op de hoogte van de laatste breipatronen en steken voor een breiring of een breiraam. Volg deze website op:



Pinterest



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen