donderdag 15 januari 2015

Honingraatsteek op breiraam breien (dubbelzijdig)

breiring; breiraam; honingraatsteek; dubbel; dubbelzijdig; breien;
De dubbelzijdige honingraatsteek geeft openingen in het breiwerk die doen denken aan een honingraat.
Deze steek wordt op beide rijen van een breiraam gebreid waardoor deze dubbelzijdig wordt. Aan beide kanten krijg je dezelfde honingraatstructuur.
Ik had eerst een proeflapje gemaakt met een gemeleerd (meerkleurig) breigaren, maar ik kwam al gauw tot de ontdekking dat deze steek het mooiste is als je breit met een effen kleur.

Het breiwerk krimpt wel een beetje tijdens het breien. Het eindresultaat is ongeveer 2-4 pinnen smaller dan het werk op het breiraam.

Je kunt voor deze dubbelzijdige honingraatsteek zoveel pinnen op het breiraam gebruiken als je zelf wilt. Je kunt de breedte dus zelf bepalen. Zorg wel dat je op een even aantal pinnen van het breiraam breit.
In onderstaand filmpje leg ik uit hoe de dubbelzijdige honingraatsteek op een breiraam gebreid wordt.

Voor dit voorbeeld heb ik gewerkt met breigaren Royal van Zeeman. Het breigaren heeft een naalddikte van 4-5. Ik gebruik een dubbele draad. Als je deze steek met een enkele draad wilt breien, raad ik aan om breigaren te gebruiken met een naalddikte van 7-8.

In onderstaand Youtube filmpje laat ik zien hoe je de dubbelzijdige honingraatsteek breit op een breiraam:


Blijf op de hoogte van de laatste breipatronen en steken voor een breiring of een breiraam. Volg deze website op:



Pinterest






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen